TranSardinië - Een 10-daagse Reis

Tristan Bogaard, Beln Castell en hun rijseizoen van 2022 langs de TranSardinia-route door het landelijke centrum van het eiland was voltooid. Ze maakten twee gedetailleerde videoverslagen over de rit. Vind beide video’s hier, plus een mooie galerij met afbeeldingen en wat geschreven gedachten over de route

Foto’s, woorden en video’s door Tristan Bogaard, (@tristanbogaard).

Mijn partner Beln en ik hebben in de zomer van 2022 een aantal ongelooflijke bikepacking-routes aangepakt. We hadden ook de mogelijkheid om er zelf een paar te creëren. Elk van deze routes werd door ons met een nieuw gevoel voor avontuur gepusht en we hebben ze zo goed mogelijk gedocumenteerd. In juni zijn we gestart met de Asiago Loop in Noord-Italië. Kort daarna werd de Slovenië West Loop voltooid. De twee waren per trein met elkaar verbonden. Vervolgens hebben we een circuit ontworpen in de Kamnik-Savinja Alpen, en ook een in een Oostenrijks-Italiaanse regio, waar je binnenkort meer over zult horen. Daarna hebben we het grootste deel van het ruige maar indrukwekkende terrein bewandeld waar de Wolfs Lair-route ons doorheen leidde om onze Europese zomer voort te zetten met een zelfgemaakt parcours op het eiland Corsica, dat langzaam overgaat in de herfst.

De TranSardinia is in 2009 gemaakt door Giorgio Pupillo en begeleidt degenen die dapper genoeg zijn om ermee door het hart van Sardinië te rijden. Dit eiland is heel anders dan dat van Corsica. Het heeft grote stukken landbouwgrond in de kern. Toeristen hebben de neiging om richting de stranden te gaan. Vanwege de dichte, weelderige vegetatie die het eiland bedekte, was het moeilijk om op andere wegen dan asfaltwegen te rijden. De bovenkern van Sardinië is echter blootgesteld aan honderden zandpaden en rotsachtige singletracks. Boeren kunnen deze onverharde wegen ook gebruiken om hun vee- of schapenkuddes in de gaten te houden.

Als je dit hier op BIKEPACKING.com leest, betekent dit waarschijnlijk dat je het rijden in landelijke landschappen kent en ervan houdt, en dat was precies waarvoor we naar Sardinië kwamen. Aangezien deze route nu meer dan 12 jaar oud is, zou je verwachten dat er behoorlijk wat volgers op de route zijn die er minstens maandelijks op rijden, of dat een soort toerismecommissie het gebruikt als een manier om bezoekers naar het eiland te lokken. Helaas is dit niet het geval. We leerden dit gaandeweg dat de route nog veel werk te doen heeft voordat deze kan worden aanbevolen. De TranSardinia-route is een geweldige manier om Sardinië te ontdekken, een mediterraan grindparadijs. Het zou ook veel Europese toeristen kunnen brengen.

Maar laten we een stap terug doen naar het begin van onze rit. Sam en Bec landden ’s ochtends met het vliegtuig en Beln en ik fietsten naar buiten om ze op te halen en de reis te beginnen vanaf een klein standbeeld bij de veerbootdokken. De originele TranSardinia-route begint en eindigt bij de haven van Olbia en Cagliari, maar we hebben gekozen voor iets meer ceremoniële monumenten. De route werd op mijn GPS geladen, een fietspad begeleidde ons de stad uit en voor we het wisten fietsten we door het platteland. Het is gemakkelijk om de stad uit te komen en een meer natuurlijke omgeving te vinden, zelfs in de grootste steden van Sardinië. Je navigeert tussen veel landbouwgrond en olijfgaarden terwijl je de eerste paar dagen van het ene charmante stadje naar het andere reist. Het echte natuurschoon komt verder naar het zuiden.

De tweede dag was net na het ontbijt toen we een onverharde weg tegenkwamen. Het leidde ons naar een gedeelte op singletrack dat ons bijna in de val liet lopen. Het was het eerste teken dat vasthouden aan de oorspronkelijke TranSardinia-route een gevaarlijke onderneming zou kunnen blijken te zijn. We moesten een grote, met hekken bedekte rotsblok uit het midden van een smal pad verwijderen. Gelukkig verbeterde het pad na deze kleine hapering, en hoewel enkele stekelige struiken ons probeerden te beletten verder verder te gaan, verdedigden we ons een weg er doorheen en vonden uiteindelijk een open plek van waaruit we weer konden fietsen.

Hier begon de pret pas echt, in ieder geval voor de eerste vier kilometer. Op dat moment kwamen we bij een poort, die op slot was en geen borden hadden die erop wezen dat het open was voor verboden terrein. Op hetzelfde moment, en misschien in een meevaller, begon de koppeling van de derailleur van Belns te falen. Sam, een voormalig monteur, gaf ons een snelle beoordeling en we besloten geen risico te nemen. We gingen terug naar Olbia om een snelle reparatie te zoeken.

We wachtten in de rij bij de plaatselijke fietsenwinkel om de koppeling te laten repareren en we namen een trein terug naar de plaats waar we vertrokken waren. Deze affaire had invloed op de hoeveelheid tijd die we hadden gepland om de route af te leggen, wat betekende dat we het gedeelte na het met een hangslot afgesloten hek moesten overslaan (we hadden daar toch niet echt een keuze) en een manier moesten vinden om aan te sluiten op de vervolgroute in een betrouwbare manier. Alsjeblieft, geen poorten of hekken meer.

Mijn partner Beln, die ook een geniaal routeontwerper is, is een beetje zoals jij en ik. Dit maakte het aanpassen van de toch al lastig te plannen TranSardinia-route en het mengen in onze eigen rijwensen een veel gemakkelijkere taak. Elke keer dat iets niet ging zoals gepland, redde ze onze kracht met een geïmproviseerde route die ons zonder al te veel moeite weer op het goede spoor zou brengen. Door onze route te improviseren konden we de gehandicapte derailleur opvangen.

Je zult in de video zien dat er veel lekke banden waren, tubeless of tubed. Er waren ook een paar hekjes die met een hangslot waren afgesloten, waardoor we niet verder konden op de oorspronkelijke route. Natuurlijk was er ook mijn altijd gerichte poging om een statief te planten langs elk stuk bestrating of grind om de details vast te leggen van wat we op het eiland aan het doen waren. Naast de moeilijkheden, begonnen we tijdens het fietsen ook een gedeelde vriendschap te ontwikkelen – ontegensprekelijk de grootste schat van elke groepsfietstocht.

Onze vierde en vijfde dag werden doorgebracht op een mix van vuil, grind en asfalt. Hoewel de derailleur van Belns functioneel was, deed het haar nog steeds pijn op het oneffen wegdek. We besloten het te mixen. We kenden de voordelen van deze strategie van onze eerdere reizen. Voeg een paar rustige geasfalteerde wegen toe en je hebt een ervaring die meer inclusief is dan het pakket voor alleen het platteland. We reden door een aantal interessante en cultureel overvloedige dorpen, met typisch Italiaanse cafés die open waren om elke vermoeide fietser te trakteren op wat zoete lekkernijen en koffie. Door een beetje asfalt te nemen, konden we soepeler rijden, waardoor onze fietsen een pauze konden nemen van het extreem ruige terrein van de officiële TranSardinia-route.

We zouden ook een paar supermarkten langs onze route kunnen opnemen, wat een geweldige optie was voor degenen die graag koken. Door 24/7 weg te gaan van grindreizen, konden we een aantal fantastische wilde kampeerplekken vinden. Hoewel het voor sommigen misschien vreemd lijkt, zou ik de praktische aspecten van een seizoensgebonden verlaten picknickplaats nooit onderschatten!

We hadden een geweldige tijd op het eiland, en het was prachtig om te pitchen. Bijna elke avond hebben we een plek gevonden om te kamperen op de perfecte plek. Sam, die ook een chef-kok was, kookte heerlijke maaltijden voor ons met de eenvoudigste, meest voedzame ingrediënten die we onderweg konden kopen. Wed hebben allemaal ons eigen ritme zodra we een plaats hebben gekozen, gaan in een soort automatische pilootmodus terwijl we elk van onze afzonderlijke taken uitvoeren. Beln en Becky zorgden ervoor dat onze tenten als thuis voelden, Sam draaide een heerlijke risotto of pittige auberginecurry, en filmde alle activiteiten. We zouden dan allemaal samenkomen en de hele avond kletsen. We zouden onze gevoelens en gedachten bespreken en onze ervaringen delen. Die momenten vormden de pijlers van de reis,

Gelukkig konden we veel meer van de officiële route oppikken tijdens de dagen die volgden op onze vijfde avond uit, en de zesde dag was een favoriet voor ons allemaal. We werden herinnerd aan Monument Valley door de torenhoge rotsformaties, de levendige kleuren van het herfstgebladerte en veel vuil, grind, leisteen (en alles daartussenin). Op deze dag bereikten we het hoogste punt van onze rit op 1.291 meter boven zeeniveau, wat als een ongelooflijke prestatie aanvoelde. Het is altijd een lonende ervaring om daar te zijn, uitkijkend over de heuvels en bergen en geen menselijke nederzettingen of steden te zien. We deelden Oreos en spraken onze waardering uit voor de gevarieerde trottoirs die we uren hadden gelopen om in dit kale gebied te komen.

Dit ritme van klimmen, de klim vieren, dalen, genieten van de afdaling en opnieuw beginnen aan de volgende klim met een honger naar voltooiing bracht de volgende dagen in evenwicht. Toen wed eenmaal dat hoogste punt had veroverd, begon alles op dezelfde manier te stromen. Ook al was elke dag een nieuwe ontdekking voor ons, we waren meer vertrouwd geraakt met het ritme van onze reis en wat die ons zou kunnen brengen. Het maakte elke beklimming voorspelbaarder en elke afdaling aangenamer. We praatten meer dan ooit tevoren en doken dieper in onze eigen verhalen dan in voorgaande dagen. Het landschap werd alleen maar mooier. Ik vind het grappig dat toen we allemaal eenmaal gewend waren aan de visuele elementen en het profiel van deze fietsroute, we er gemakkelijker in zijn gegaan, de dagelijkse uitdagingen opener aangingen en ons aan het einde minder moe voelden.

De TranSardinia was nog steeds een zware 10e dag. We waren niet letterlijk opgelucht dat Sam de perfecte plek voor ons had gevonden om te kamperen. Het bevond zich bovenaan de laatste passage. Hierdoor kon iedereen die op adem kon komen de hele zuidkust van Cagliari en de omliggende steden zien, evenals de finish waar we de volgende dag naartoe gingen. De 10e dag was moeilijk vanwege het schijnbaar eindeloze aantal beklimmingen. Was dit het hoogste punt? Geestelijke spelletjes die onze groep in de late namiddag inhaalden.

Het begon met een steile klim over een drukke weg en veel rijden over een uitgestrekte vlakte van vlakke, droge en typisch Sardijnse landschappen tot lunchtijd, waarna de volgende 10 kilometer de rest van onze daglichturen in beslag nemen. Met de wetenschap dat dit onze laatste beklimmingen zouden zijn, duwden en duwden we en duwden we verder. De lucht was gedrapeerd met grijze wolken en een redelijke maar vluchtige kans op regen de hele dag, waardoor we slechts een paar flarden van de ondergaande zon overlieten toen we de top van de laatste pas bereikten. Terwijl we de zonsondergang tegemoet reden, zuchtten we in koor. De TranSardinia was zo goed als veroverd.

Natuurlijk is de laatste dag van een rit door een prachtige plek degene waar je het minst naar uitkijkt. Maar in ons geval was de TranSardinia zo’n enorm uitdagende ervaring dat het ongelooflijk bevrijdend voelde om het einde te bereiken en te zonnebaden op de trappen onder het historische centrum van de Duomo van Cagliaris. Hoewel we in het verleden veel bikepacking-tochten hadden gemaakt, was dit onze eerste keer op deze route. Het was moeilijk en uitdagend. Het is een moeilijke en veeleisende route die veel inspanning vergt om hem behapbaar te maken voor de vele bikepackers die er op af zouden kunnen komen.

Misschien heb je interesse om het eens te proberen. Hier zijn enkele suggesties voor verbeteringen om deze route aantrekkelijker te maken en het bijna perfecte imago van het landelijke Sardinië waar te maken.

• Verbeter de doorstroming . Een paar te veel gesloten poorten of hekken op een deel van de route kunnen ervoor zorgen dat rijders het willen opgeven en een huurauto rond het eiland willen rijden. Rijders op de TranSardinia moeten het recht hebben om de route te gebruiken. Dit kan worden gedaan door ofwel te verplichten dat elke poort open en gesloten is, ofwel door nauw samen te werken met het toerismebureau, landeigenaren en andere belanghebbenden.
  • Plaats de juiste bewegwijzering . De digitale pelgrimstocht die men moet ondernemen om de juiste GPX-tracks te vinden (die zonder gesloten poorten) is veel te ingewikkeld voor de gemiddelde persoon die gewoon twee weken vrij wil genieten van het platteland van Sardinië. Het zou een grote stap voorwaarts zijn om de route gemakkelijker te volgen te maken als er duidelijke bewegwijzering zou komen in samenwerking met Sardijnse toerismebureaus.
  • Wijziging van de wildkampeerwet . Ja, dit klinkt misschien een beetje controversieel voor sommigen, maar aangezien de meeste fietsers wild kamperen tijdens de meeste fietstochten, een soort uitzondering voor degenen die op de TranSardinia rijden, zoals hoe wandelaars en fietsers wildkampeerverzoeken kunnen indienen bij de regering van de Canarische Eilanden Islands, zou een grote stap zijn om de route aantrekkelijker te maken voor diegenen die op zoek zijn naar avontuur binnen de Europese grenzen. Het zou nodig zijn om te eisen dat er geen sporen achterblijven bij het slapen onder de sterren.
  • Landelijke accommodatie . Hoewel we ons terdege bewust zijn van de moeilijkheden die gepaard gaan met het runnen van een hostel, pension of fietshotel, is het mogelijk om een positieve impact te hebben op de lokale economie door een bikepacking-route te creëren. Dit zou vereisen dat de bovengenoemde verbeteringen worden voltooid voordat er werkelijk financiële belangen zijn voor degenen die dit soort bedrijven runnen, maar ze zouden de route alleen maar verder verbeteren. We reden door prachtig oktoberweer maar alles was gesloten.
  • Italiaanse eilandcultuur . Sommigen van jullie hebben al ervaren hoe het is om in Italië te rijden (misschien via talloze fantastische BIKEPACKING.com-routes), maar we kunnen je dit vertellen: rijden op een eiland dat afgezonderd is van de rest van de wereld en toch goedkope, smakelijke koffie op elke straathoek, historische Italiaanse architectuur, die typische gepassioneerde interactie die alleen Italianen zullen vertonen, allemaal met een uniek tintje dat alleen een eilandgemeenschap kan ontwikkelen, de moeite waard om naar Sardinië te komen.
  • Een roestig maar betrouwbaar lokaal spoorwegnet met alleen (!) regionale treinen die hen bezoeken en waardoor snel één fiets per persoon het eiland op en neer kan worden vervoerd. Als je fiets beschadigd is of je om andere redenen van route moet veranderen, kun je gemakkelijk naar het westen fietsen om een station te vinden en de grootste steden van Sardinië binnen een uur of minder te bereiken.
  • De natuurlijke omgeving . Het prachtige natuurlijke landschap van Sardinië, dat zowel landelijk als mooi is, is de veerboot meer dan waard. Doordat de zee altijd dichtbij is, is het gemakkelijk om van perspectief te wisselen tussen de rotsachtige en kale bovenlaag en de weelderigere lagere delen. Lekke banden zijn mogelijk vanwege de stekelige struiken, doornige planten en andere gevaren, maar de schoonheid van het landschap maakt dit goed.
  • Makkelijk te bereiken, moeilijk te vinden . Sardinië is met de fiets steeds makkelijker te bereiken dankzij veerverbindingen vanuit Frankrijk, Spanje en Italië. Het eiland is een paradijs voor natuurliefhebbers die rust en een gevoel van isolement waarderen dat je nergens anders in West-Europa vindt.