Teravail Cumberland Review, Is 2.6 De Nieuwe 3.0?

Zodra plus-banden mainstream worden, komt semi-plus. Als je het nog niet gemerkt hebt, banden van 7 cm werden snel 8 cm vervangen en banden van 7 cm zijn nu het populairst. Is het allemaal een hype in de industrie? We hebben de Teravail Cumberland 292.6 getest op meer dan 300 mijl aan bestrating, grind en pad.

Als door een collectief bewust brainstormevenement en net toen je dacht dat de wereld werd overgenomen door het 27.5+ platform, hebben verschillende bedrijven onlangs nieuw leven ingeblazen in 29er-banden met een gloednieuwe breedte: 7 cm. Hoewel het aanzienlijk groter is dan traditionele 29er-banden, maar niet genoeg om als middelzwaar te worden beschouwd, maakt deze maat het een aantrekkelijkere optie voor orthodoxe trailrijders dan downhill- of enduro-racers. Ontworpen om de stabiliteit in bochten op een 35 mm-velg te maximaliseren, gecombineerd met net genoeg volume om te genieten van een beetje van de extra drijfkracht, tractie en lagere bandenspanning waar Plus-rijders de voorkeur aan geven, het is zeker een bandenmaat die me geïntrigeerd had.

Deze nieuwe bandenmaat is niet bepaald een plus voor zowel plus-bandenliefhebbers als -haters. Het meet meestal 2,75-8 cm breed. Oudere scholieren zien 2.6 misschien net klein genoeg om elk stigma dat met plus-banden wordt geassocieerd, te temperen. Degenen onder ons die via 293 Knards verslaafd zijn geraakt aan grotere banden, zullen waarschijnlijk moeten wachten op de perfecte 8-inch band. De nieuwe smaak is 2.6, net zo snel als de 7-inch banden veel volledige 3.0’s hebben vervangen. Blijft het plakken? Worden er nieuwe fietsen gebouwd rond deze bandenmaat? Het zal even duren om te zien, maar als je 7 cm of meer nieuwsgierig bent, zijn er genoeg banden beschikbaar, waaronder de semi-gladde Teravail Cumberland, waarvan Teravail beweert dat deze speciaal is gemaakt voor bikepacking.

Net als de Teravail Sparwood, die speciaal werd gebouwd voor de op grind gerichte Tour Divide, en de nieuwe, zandspecifieke Coronado, heeft de Teravail Cumberland een vrij uniek loopvlakpatroon. Door het kleine, snel rollende middenprofiel van de Cumberland lijkt het alsof de banden zijn gemaakt voor langlaufen op onverharde wegen of grind. De massieve zijnokken zijn een heel ander verhaal. In tegenstelling tot de Coronado en Sparwood, die meer gespecialiseerd zijn, was de Cumberland duidelijk ontworpen voor een breed scala aan oppervlakken – alles van bestrating, tot onverharde wegen, tot backcountry chunder.

Maar zullen ze samenwerken?

Het grootste voorbehoud bij het bandenformaat van 7 cm is het vinden van fietsen die er echt geschikt voor zijn. De Deadwood SUS is de perfecte kandidaat. Met een korte veerweg en een vrij hoge trapas is het geen probleem om iets meer dan 1/10 cm (7-9 mm) BB-hoogte te verliezen. De Surly Krampus en Salsa Woodsmoke zijn misschien ook goed geschikt. Veel 29ers zijn ontworpen om op standaard 292.2-22.4-banden te passen. 7 cm is misschien te klein. Het karkas van deze Cumberlands is gemeten op 35mm wielen. Het was 7 cm (66,5 mm) lang, met de zijnokken van 7 cm (70,9 mm). Dit is zelfs groter dan de 27,57 cm Maxxis Recon die 7 cm (69,1 mm breed) op 40 mm wielen meet. Gelukkig voorzagen verschillende fietsbedrijven een breed pad en brachten ze fietsen uit die voor dergelijke banden waren gemaakt. Ibis heeft de nieuwe Ripley voorzien van Schwalbe 292 Nobby Nics, maar hij past later niet in de Maxxis Recon 292. Dat gezegd hebbende, denk ik dat elke 29+ fiets met een beetje extra trapashoogte gemakkelijk kan veranderen in een snelle ultra-uithoudingsvermogen rig door een beetje te verkleinen. Ze passen niet op de 27.5+ fietsen.

De meeste langeafstandsfietsroutes, zoals de Trans North Georgia, Stagecoach 400 en de ultralange Altravesur, hebben een aanzienlijk percentage grind, enkele singletracks en een deel van de bestrating die alles samenvoegt. In het verleden kon het een uitdaging zijn om de perfecte plusband voor dergelijke routes te vinden. Het moest een karkas hebben dat dik genoeg is om het risico van scheuren in het achterland te elimineren en het juiste loopvlakpatroon, een die snelheid en tractie kan combineren. Zelfs als je niet op de raceklok zit, is het nooit leuk om te veel gesjouwde banden te hebben waardoor trappen voelt alsof je door melasse sjokt. Als u geen band heeft die agressief genoeg is, kan deze te veel tractie veroorzaken en ervoor zorgen dat u niet van de paden kunt genieten.

Als voorbereiding op een Trans WNC (Western North Carolina) routeverkenningsmissie, probeerde ik mijn tuig extreem licht en snel te houden. We zouden 60-100 mijl per dag rijden op ruig terrein met grind en asfalt. Dit was een geweldige kans voor mij om 7 cm banden te testen. Ik dacht dat de kleinere banden het gewicht en de rolweerstand aanzienlijk zouden verminderen in vergelijking met de 298 cm WTB Ranger+ banden die op de Deadwood SUS werden geleverd. Teravail stuurde me de Durable 60 TPI-versies om te testen. Ik was een beetje bezorgd toen ik ze opende. Deze banden hebben de dikste omhulsels die ik ooit op mountainbikebanden heb gezien. Ze wegen 1148 g (2 1/1 kg). per stuk waren ze ook veel groter dan de 8 cm Ranger+ (lichte behuizing) met 902 g. Dat gezegd hebbende, is de Ranger+ Light misschien iets te licht; Ik heb er de afgelopen maanden twee geript (nu maakt WTB een Tough-versie die echter 1140 g weegt). Het specifieke paar Cumberlands dat ik heb gedemonstreerd, zijn technisch pre-productieversies, en volgens Teravail kan het eindproductiegewicht een beetje verschuiven. Teravail zal ook een lichtere versie aanbieden met een 120 TPI-behuizing, hoewel ze het gewicht nog niet hebben aangekondigd. Ik heb de beslissing genomen om ervoor te gaan, het extra gewicht te accepteren en er zeker van te zijn dat ik geen zijwanden zal beschadigen.

Ik heb geen spijt gehad van de beslissing. Het semi-gladde loopvlakontwerp maakt de Durable Cumberland sneller dan welke andere 8 cm band dan ook. De Cumberlands hadden een merkbaar verschil in rotatiegewicht met de Ranger Plus. Ze waren echter heel gemakkelijk op snelheid te trappen op bestrating of grind. Ik heb ze tubeless gereden met ongeveer 15-18 PSI tijdens het bikepacken. Dit gaf ze genoeg kussen om enigszins als een plusband aan te voelen. Door ze op de 35 mm WTB Asym-velgen te monteren, kreeg de Cumberland 2.6 een mooi afgerond profiel, waardoor de middelste treden rechtop konden staan op harde ondergrond en bestrating, terwijl werd voorkomen dat de zijknoppen weerstand toevoegen op asfalt en grind. Aan de andere kant, toen het terrein los en bochtig werd, leken de zijnokken naar binnen te graven en verwelkomde tractie toe te voegen. Ze zorgden voor een uitstekende grip bij het beklimmen van steile hellingen van grind. Ze draaiden uit bij het klimmen op gevallen boomstammen en gladde wortels. De Cumberlands konden ook goed bochten nemen. Door hun grote formaat en sterke rubbersamenstelling zijn de zijwanden van de Cumberlands stijver dan die van echte plus-banden. Terwijl het afgeronde midden plaats maakte voor de zijknoppen, beten de nokken zich in op zowel oneffen oppervlakken als leemachtig vuil. Een deel hiervan is waarschijnlijk te wijten aan een mooie rubbersamenstelling van gemiddelde durometer op het loopvlak die behoorlijk plakkerig leek. Het is niet te plakkerig dat het snelle slijtage veroorzaakt (zie hieronder). Een deel hiervan is waarschijnlijk te wijten aan een mooie rubbersamenstelling van gemiddelde durometer op het loopvlak die behoorlijk plakkerig leek. Het is niet te plakkerig dat het snelle slijtage veroorzaakt (zie hieronder). Een deel hiervan is waarschijnlijk te wijten aan een mooie rubbersamenstelling van gemiddelde durometer op het loopvlak die behoorlijk plakkerig leek. Het is niet te plakkerig dat het snelle slijtage veroorzaakt (zie hieronder).

Elke band werd links voor en rechts achter gefotografeerd na 300 mijl singletrack, grind en bestrating. De banden werden geladen met 260+ mijl en gelost met 40. Zoals getoond, zijn de gegroefde lijnen op het middelste loopvlak nog steeds intact. De duurzame Cumberland 292.6-banden zouden meer dan 1.000 mijl moeten meegaan.

• Model getest 292.6 Duurzame behuizing
  • Velgbreedte getest 35 mm
  • Werkelijke bandbreedte Behuizing 7 cm (66,5 mm) / Zijuiteinden 7 cm (70,9 mm)
  • Gemiddelde PSI getest 15
  • Gewicht (per band) 1148 g (1148 g)
  • Prijs Duurzaam: / Licht & Soepel:
  • Neem contact op met Teravail.com

Pluspunten

• Supersterke behuizing gebouwd voor ruige oppervlakken en duurzaamheid op lange afstanden.
  • Middenprofiel voor gemakkelijk en snel op bestrating en grind.
  • Zijuiteinden die zich ingraven in bochten op paden.
  • Mooi afgerond profiel zorgt ervoor dat de zijknoppen op het juiste moment werken wanneer banden met een lagere druk worden gebruikt.
  • Op 300 mijl heeft het loopvlak nog volop leven.

nadelen

• Duurzame behuizingsversie is zwaar. weegt 1.148 g en is ongeveer 100 g zwaarder dan de 120 TPI 8 cm Maxxis Chronicle. Hij weegt ook 8 gram meer dan de WTB Ranger+3.0 Tough.
  • Het middelste loopvlak kan glad zijn bij het klimmen over wortels en andere gladde oppervlakken.

Maak een buiging

Er zijn verschillende plus-banden op de markt die het redelijk goed doen om snel rollend middenprofiel te combineren met agressievere buitenste nokken om snelheid en tractie in evenwicht te brengen, maar Teravail bracht dit naar een ander niveau, met hun nieuwe semi-plus-banden. Dit loopvlakpatroon is vrij uniek. Ze rollen zo snel, maar kunnen nog steeds bochten nemen op ruw terrein. Het verbaast me.

De nieuwe breedte van 7 cm doet me begrijpen waarom er zoveel nieuwe banden worden gemaakt in dit brede trail- ontwerp. Door de 292.6 moest ik mijn beslissing om met mijn 27.5+ trailfiets op het 27.5+ platform te rijden, heroverwegen. Nadat ik een tijdje op de Deadwood had gereden, begon ik te verlangen naar een nieuwe 36 mm I9 Backcountry 360-wielset en droomde ik ervan meer tijd door te brengen op een extra grote 29er.

Als je op zoek bent naar een band (en nieuwe bandenmaat) voor langeafstandsfietsroutes waar stukken grind en bestrating worden vermengd met backcountry singletracks, dan is de Teravail Cumberland een solide keuze voor diegenen die willen profiteren van de voordelen van een plusband, maar ga toch snel. Hoewel de Durable-versie erg zwaar is, is hij duurzaam en wellicht meer geschikt voor lange reizen waarbij duurzaamheid belangrijker is dan gewicht. Ik ben geïnteresseerd om te zien hoe de 120 TPI lichte en soepele behuizing zich verhoudt; en als ik er wat tijd voor heb, zal ik ervoor zorgen dat ik dit bericht bijwerk.

Extra banden van 29 x 7 cm

Schwalbe Nobby Nic 29 x 7 cm (beschikbaar) Teravail Kennebec 29 x 7 cm (aangekondigd)
Maxis Rekon 29×7 cm (aangekondigd).